Poezie pentru fiecare Eu

Ce articol mai bun pentru ca eu sa incep si aceste file de psihoterapeut, daca nu declaratia pentru stima de sine, de Virginia Satir.



Daca sunteti curiosi sa aflati mai multe despre Virginia Satir si stilul ei de viata (caci psihoterapia este un stil de viata), puteti sa ii cititi una din cele mai cunoscute carti: "Arta de a fauri oameni", tradusa si usor de gasit si la noi.

De acolo ne inspiram noi, unii terapeuti,  invatand sa ne iubim, sa ne acceptam, sa ne pretuim, pentru ca mai apoi sa ii ajutam, pe cei care ne solicita, sa faca la fel.

Iata mai jos una din declaratiile terapeutice la care eu una revin destul de des.

Va propun sa o cititi cu glas tare, in oglinda, pentru a vedea unde chipul vostru devine mai aspru sau mai luminos. Pentru a descoperi care sunt frazele cu care rezonati si care sunt cele pe care ati vrea sa le schimbati.

Sa nu uitam ca acesta e un text scris de Virginia pentru ea. Noi, suntem liberi sa schimbam apoi ceea ce simtim nevoia sa schimbam.

E fix ca si in viata. Nu exista nimic in aceasta lume care sa ni se intample identic, nimic care sa ni se potriveasca perfect la fel noua si celorlalti. Nu e niciodata aceeasi viata, pentru ca eu sunt eu si viata mea imi apartine.

Cu mult drag,
Iulia

Eu sunt Eu
În toata lumea nu mai este nimeni exact ca mine.
Exista oameni care au niște parti asemanatoare cu ale mele dar nu seamana cu mine perfect. 
De aceea, tot ce vine din mine imi apartine numai mie, pentru ca doar eu am hotarat asa.
Eu imi apartin cu totul – corpul meu, cu tot ceea ce face el, mintea mea cu toate gandurile si ideile, ochii mei si toate imaginile pe care le vad, sentimentele mele, oricare ar fi ele – furie , bucurie, dragoste, frustare, dezamagire, nerabdare, buzele mele si toate cuvintele rostite – politicoase, dulci și aspre, corecte sau incorecte, glasul meu raspicat sau soptit, toate faptele mele, fie ca includ pe altii sau numai pe mine.
Am propriile mele fantezii, propriile mele vise, sperante si spaime.
Am propriile mele triumfuri și succese, dar si propriile esecuri si greseli.

Pentru ca eu imi apartin mie, ma pot cunoaste indeaproape. 
Facand acest lucru, ma pot iubi si pot fi prietena tuturor partilor care ma alcatuiesc. 
Numai atunci o sa pot sa le fac pe ele sa lucreze pentru propriul meu interes.
Stiu ca exista anumite aspecte legate de mine care ma deruteaza, iar altele pe care nu le cunosc. Dar atata vreme cat sunt prietenoasa si dragastoasa cu mine insami, pot cauta curajoasa si plina de speranta modalitati de a afla mai multe despre mine.
Oricum as arata si m-as auzi, orice as spune si as face, si orice as gandi si as simti la un moment dat, ma reprezinta intru totul pe mine. Clipa aceea este autentica si ma arata pe mine cum sunt in acel moment.
Cand revad mai tarziu cum am aratat si cum m-am auzit, ce am spus si ce am facut, cum am gandit si ce am simtit, am senzatia ca multe parti nu mi se potrivesc. Atunci las, trec peste aceste parti, pastrandu-le doar pe acelea care mi se potrivesc si incercand sa inventez altele noi in locul celor abandonate.
Vad, aud, simt, gandesc, spun si fac. 
Posed instrumentele de a supravietui, de a fi alaturi de ceilalti, de a realiza ceva bun si de a gasi un rost si o ordine in multimea de oameni si de lucruri din afara mea.
Eu imi apartin mie si de aceea ma pot construi.
EU sunt EU si ma simt bine.


Etichete: , , , , , , ,

Atenție: O